torsdag 20 januari 2011

Fiskkakor och matlista

Det var längesedan jag var så organiserad angående planering av våra middagar. Men imorse satte jag mig ner och skrev en lista på vilka maträtter som skulle serveras som middag den kommande veckan. Det blev lite blandat med fisk, pasta, korv och fläskkotletter. Det mesta är "basic" middagar, så som fiskpudding och korvstroganoff, men det jag föll lite extra för var "Fisk-kakor". Visst lät det spännande!?

Så idag blir det Fisk-kakor till middag. Men som vanligt har jag ändrat lite i receptet. Jag hade ingen sallads-lök hemma, istället blir det vanlig gul lök och chilifrukten skippar jag helt. Om jag tar med den i broccolin  kommer inte Stellis att kunna äta maten, han gillar inte stark mat.

Receptet kommer ifrån ICA's tidning "Buffe" där dom tipsar om "billiga veckan". Billiga veckan är 5 middagar för totalt 400kr ($60). Det är en helt ok vecko-budget tycker jag! 


Fisk-kakor med Chilifräst Broccoli
  

  • 3 dl basmatiris
  • 2 kokta, mosade potatisar (ca 200 g)
  • 3 finstrimlade salladslökar
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 1 paket hokifilé (400 g)
  • 1 tsk potatismjöl
  • 1/2 dl ströbröd
  • 500 g broccoli
  • 1 röd chilifrukt
  • 3 skivade vitlöksklyftor
  • olivolja
  • 1 krm salt
  • sweet chilisås
  • japansk soja
  • citronklyfta

Gör så här

Koka basmatiris. Blanda kokta, mosade potatisar med finstrimlade sallads lökar, salt och peppar. Skär hoki filé, tinad och avrunnen, i bitar. Mixa till en färs i matberedare eller med stavmixer. Blanda med potatisen och potatismjöl för hand. Forma till 12 små bollar och vänd i ströbröd.

Skär broccoli i buketter, spara stammen. Skala och skär stammen i skivor. Koka buketter och skivor mjuka, ca 5 minuter. Fräs röd chilifrukt (urkärnad och finhackad) och skivade vitlöksklyftor i olivolja i en stekpanna ca 2 minuter. Krydda med salt. Blanda chilifräst med broccolin. 

Stek fisk-kakorna ca 3 minuter på varje sida i olivolja i en stekpanna. Servera med broccoli, sweet chilisås, japansk soja och gärna en citronklyfta


_________________________________________________________________
En uppdatering efter middagen: Det var MYCKET godare än jag hade trott! Saftigt, bra smak och enkelt att göra! 

1 kommentar:

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!