tisdag 28 december 2010

Mellandags sysslor





         Så var julen över!

Det har varit en mysig jul som firades hos min svägerska nere i Strängnäs med hela tjocka släkten. Tror att vi var närmare 22personer på juldagen då vi lekte julklappsleken! Sååå kul! Vi hade bestämt att vi skulle ha med oss en present var för ca 50kr så jag tänkte att då kanske jag kan sy en necessär! Sagt och gjort så var det bara att sätta igång! Hittade ett fint "medaljong"tyg i grönt här hemma som jag tänkte skulle bli fint.

Har hittat en så enkel bra beskrivning på hur man syr en necessär på denna sida. Enkel att variera i alla möjliga storlekar och färger! Och så får det fort att sy dom, ca 30minuter!




Innan vi åkte för julfirande så gick vi med den årliga "julblomman" till våra grannar. Mest som en god gest för att de är så trevliga, snälla och hjälpsamma! Men i år blev det ingen blomma (då jag fick bestämma) utan jag sydde ännu en brödkorg och fyllde den med lite choklad istället. Kan vara roligt att ge bort något som de kan ha kvar istället för en blomma som vissnar efter nån vecka. 






Kom hem från Strängnäs på annandagen och igår var vi iväg på dels födelsedagskalas och sedan på kvällen den årliga kusinträffen! Alltid lika trevligt att träffa alla kusiner och bli bjuden på fantastiskt god mat. Igår på födelsedagskalaset så fick vi hemmagjord smörgåstårta med stekpanne-bröd till. Brödet var jättegott och såg ut som hällakakor. Receptet finns på Arla och ser ut så här:

STEKPANNEBRÖD



Ingredienser

6 st

25 g smör 
5 dl rågsikt
1 tsk strösocker
1 tsk salt
15 g jäst 
2 1/2 dl mjölk 

Gör så här

Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt nästan all rågsikt, socker, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta degen väl. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta den smidig med resterande mjöl. Dela degen i 6 bitar. Kavla eller platta ut varje bit till en rund kaka, ca 20 cm i diameter. Nagga kakorna med en gaffel. Hetta upp en torr stekpanna av gjutjärn. Grädda bröden, ett i taget, i stekpannan ca 2 min per sida. Låt svalna på galler.

Tror att detta bröd blir frukostbröd imorgonbitti då vi har besök av kompisar! 


2 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg du har (hälsning från både mig och Mamma som också följer den). I brist på en necessär nu när jag packade inför Uppsala tog jag och sydde mig en enligt mönstret du länkat till, hur nöjd som helst och fort gick det. Hoppas allt är bra, Kramar!

    SvaraRadera
  2. Mia, Vad skoj att ni läser här!
    Ja visst är necessären enkel att sy! Nu funderar jag på att sy in nån innerficka i nästa jag syr. Får se hur det blir.
    /Mari

    SvaraRadera

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!