fredag 17 december 2010

Retro Ugglor Babyfilt

Allt började ju med "Hubert" och sedan har jag fortsatt att prova på att sy lite enkla filtar. Nu så här från början så syr jag bara "bond"-rutor, men de kan bli nog så fina!

Jag hittade ett sååå fint tyg på Tradera med ugglor på, men visste inte riktigt vad jag skulle göra av dem. Gillar tyget riktigt mycket så det känns både modernt och lite retro samtidigt. Till slut så hade jag fått tag på några fler tyger som matchade ugglorna och kunde börja sy.
Eftersom jag inte hade så många ugglor så var det tvunget att bli något mindre projekt, lämpligt till en baby tänkte jag. Och så fick det bli - Babyfilt/babytäcke!

Storleken på ugglorna fick bestämma storleken på resterande rutor av de andra tygerna. Det blev en mix mellan nya tyger från Stoff och Stil samt begagnade tyger som jag hittade här hemma i linneskåpet. Baksidan är sydd i mörkbrunt med inslag av det ljusa mönstrade och turkosa tyget. Filten är endast quiltad i de tvärgående sömmarna mellan rutorna för att hålla mellanlägget på plats.

Filten/täcket mäter 85*68cm och har en fleecefilt som mellanlägg, dvs den är lagom mjuk och tunn, men ändå så värmer den gott. Denna storlek passar sig nog ganska bra i en spjälsäng!



Pris: 250kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!