onsdag 2 februari 2011

Skopåsar, Nåldyna & Matbröd

Skopåsar
Ikväll har jag levererat två nya sko-påsar. Det blev en med pingviner på (ni kan se pinving-påsen som WIP här) och sedan en med den flirtande uggla. Tyvärr var jag så jäktad när jag skulle iväg att jag glömde att fotografera dom. Men båda nya ägarna blev mycket nöjda och det är huvudsaken! 
  
(Edit: Fick idag en bild på ena påsen, den med pinvinger. Lite dålig bild kanske, men ni ser ju på ett ungefär iaf!) 


Nåldyna

Tidigare hade jag bara en ask från IKEA med skumgummi ovanpå som nåldyna. Dels var den ganska opraktisk, dels ganska liten och sen väldigt ful! Då jag tyckte att jag behövde en ny och tänkte att "Jag syr en!" Kikade runt lite på flickr och hittade massvis med söta nåldynor!

Började med att leta runt i mina scraps och hittade lite roliga tygbitar. Om jag får för mig att göra ännu en till nåldyna ska den nog bli lite mer välsydd. Den här uggle-nåldyna blev tyvärr inte så välarbetad som jag önskat.
Men den är mycket roligare att sätta nålarna i än min tidigare plast-ask!


Ni ser den gula skumgummin bredvid ugglan längst ner till vänster, det är min gamla nåldyna. Visst är ugglan mycket sötare?! 


Matbröd
Jag har även haft fullt upp med att baka matbröd inför helgen och idag har jag hunnit med att göra 6 matbröd. Det blev tre olika sorter,2 av varje sort. Två blev med receptet för det "vanliga" brödet (recept finns här) , en med färsk pressad apelsin juice istället för jogurt och det andra brödet fyllde jag med solrosfrön, russin och torkade aprikoser. Det tredje blev ett lite ljusare bröd med rivna äpplen i, visst lät det gott!? (och det var det också, jag provsmakade en skiva) Det var första gången jag bakade det brödet och här är receptet:

Saftigt bröd med äpple eller rödbetor  

Ingredienser 
2 dl grahamsmjöl
2 dl havregryn
4 dl varmt vatten ca 60 grader
2 st gröna äpplen eller 3 färska rödbetor
1 pkt jäst
lite ljummet vatten 37 grader
2 msk sirap
1 tsk salt
9 dl vetemjöl


Gör så här

Ger 2 limpor eller 24 småbröd

Lägg grahamsmjöl och havregryn i bakbunken. Häll det varma vattnet över och låt stå en stund. Detta gör att det inte smular lika mycket om brödet. Riv äpplen/rödbetor grovt och blanda ner. Rör ut jästen i det ljummna vattnet. Blanda i salt och sirap. Rör ner detta i grahamsblandningen. Till sist blandas vetemjölet i. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.

Ta upp degen och arbeta degen på bakbordet. Baka ut till två limpor och lägg i teflonformar eller forma 24 st portionsbröd eller 12 st minibaguetter. Låt jäsa övertäckt i ytterligare 30 minuter.

Grädda portionsbröden och baguetterna i 225 grader varm ugn 10-15 minuter. Limpan gräddas i 175 grader varm ugn ca 30-40 minuter (beror på din ugn). Ta ut och pensla med varmt vatten och låt kallna på galler under bakduk.



___________________________________________________________
Update: For those of you who do not live in Sweden and wonder what graham flour is,  you can read here.
__________________________________________________________
Jag är med i dessa Linky Partys:
Little Eme Tute Yourself Tuesday
Quilt Story Fabric Tuesday

Night Owl Crafting - Hoo's got talent? 
Paisley Passions - Thrilling Thursday

3 kommentarer:

  1. Such a cute pincushion! Having one you love is a treat.
    I bake bread, too. Interesting to see your recipe.

    My Fabric Tuesday link is http://carolburris.com/quilting/january-dogwood-quilt-update/

    SvaraRadera
  2. What a cute pincushion! I also love those little penguins! The bread sounds very good. I do bake bread occasionally, and I've never heard of graham flour. I'll have to take a look next time I shop.

    SvaraRadera

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!