söndag 27 februari 2011

Mera bullar!

Idag har jag haft en bakar-dag igen! Jag älskar när jag hittar enkla recept som fungerar och som det blir gott saftigt bröd av. Sist när jag var på mataffären köpte jag "Lantbrödsmjöl" 4 sädesslag och tänkte att jag skulle använda det och idag kom det väl till pass. Jag hittade ett enkelt grundrecept med torr jäst som jag utgick ifrån. Till dessa små matbröd använde jag ca 2dl grahams mjöl, 2dl rågsikt och 8dl lantbrödsmjöl, det blev en perfekt blandning! Jag gjorde 2 satser när jag ändå var igång och bakade. Det är ju så enkelt att ha torr jäst hemma istället för färsk jäst som blir dålig efter ett tag. 




Småbröd 16-20st
Grundrecept med torr jäst 


1 pkt torrjäst
10-12 dl valfritt mjöl
1 tsk salt
½ dl flytande margarin
2 msk brödsirap
5 dl vatten/mjölk


* Blanda torr jästen och salt med mjölet. 
* Värm margarin, sirap och vatten/mjölk
   till ca 40gr 

* Tillsätt vätskan till mjölet och arbeta degen tills den börjar släppa från bunken.
* Jäs degen med plastpåse över bunken i 30 minuter.
* Dela degen i 16-20 små bullar och platta till dom en aning. 
* Lägg bitarna på en plåt med smörpapper och låt dem jäsa 30 minuter med bakduk över.
* Grädda i mitten av ugnen, 225 grader, 10 minuter.


Nu ska jag njuta med en het kopp te och nybakade bullar med smör och ost innan jag går och lägger mig! *mums* 






This post links to: Fashiondiary of a mormon girl, Paisley Passions - Fun w/ food Friday, Dittle Dattle - Amaze me Monday, Skip to my Lou - Made by You Monday

3 kommentarer:

  1. The bread looks so tasty! There's no better aroma than freshly baked bread. Thanks for sharing.

    SvaraRadera
  2. Mums! Det där såg riktigt gott ut. :) (och tack för den fina kommentaren på min blogg!)

    SvaraRadera

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!