torsdag 9 februari 2012

Nya tyger & Nyårsklänning

Några nya tyger har införskaffats, känns roligt att fylla på förrådet så här inför våren! 


Bland annat det här härligt färgstarka dinosaurietyget i dubbelstickad interlock. Lämplig att sy tex t-shirts och tunikor. Har även fått hem härligt mjuk bomullschambrey i både mörk och ljus denim. Det tyget skulle passa perfekt som luftiga, pösiga mysbyxor eller varför inte som en sval tunika med någon snygg applikation?!

För övrigt på sömnadsfronten så försöker jag att arbeta mig igenom en liten beställningslista på några tunikor och klänningar. Däremellan försöker jag att hinna med att sy till båda sönerna. Just nu så är det den äldre som har beställt på en varm och gosig tröja i ett super tufft fleecetyg med döskallar på!

Sedan har jag sytt en klänning till mig själv också (fast det gjorde jag innan nyår) men jag har inte hunnit visa den här. Men här kommer en bild i alla fall (den enda jag kunde hitta):


Mönster: Sömnadsmagasinet 11/2011 med en hel del ändringar och utan ärmar.
Tyg: Interlock som jag har köpt på "Tygsamlarna" på FB.

Plus: Ett bra mönster som ger god passform (när man justerat lite)
Minus: Jag sydde fast de där spets-ärmarna från början, men då såg jag ut som "Kenny Starfighter" och klippte därmed bort dem! Ett annat minus är att interlock ger med sig lite på bredden när det blev fuktigt å varm efter ett antal timmars dansande, så då tappaden den lite av den annars perfekta passformen. Det blir nog en "hemma-fin" klänning hädanefter! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!